Sider

søndag den 11. december 2011

Julebag...

Til julen hører også julekager.
Jeg vil i år bage pebernødder og brunkager - jeg skal også for første gang prøve at koge klejner.

Her er pebernødder og klejner - brunkagedejen skal jo stå på køl i 24 timer før de bages - så de må vente til i morgen.


Og det smager helt godt :)

Opskrift på pebernødder:
125 gram smør/margarine 
125 gram sukker
1 æg
1 tsk natron
½ tsk ingefær
1 tsk kardemomme
1 tsk kanel
1 knsp hvid peber
275 gram hvedemel

Smør og sukker røres sammen, tilsæt ægget
Bland natron, ingefær, kardemomme, kanel, hvid peber og mel
Rør melblandingen i smøret lidt ad gangen.

Æltes grundigt sammen, og trilles ud til pølser.
Skæres i små stykker, og sættes på bagepapir.

Bages v/200 grader i cirka 8-10 min.


Opskrift på Kejner:
200 gr. sukker
125 gr. margarine
500 gr. mel
3 æg
revet skal fra 1 citron
2 spsk fløde
500 gr. palmin

Æg, sukker og citronskal piskes godt.
Smeltet afkølet margarine kommes i æggemassen sammen med mel og fløde.
Det æltes godt sammen - og dejen stilles nogen timer til den er kold.
Lidt af dejen æltes igennem med lidt mel, men kun lige så det slipper fingrene.
Den rulles tyndt ud og skæres til. klejner vrides og koges i palmin.

Velbekomme :o)

3 kommentarer:

  1. Fine kager - det ser lækkert ud.

    ....selv om du er helt forkert på den....
    Der skal IKKE citronskal i klejner - og de skal koges i ½ svinefedt/½ palmin..... Sådan har vi gjort i flere generationer, så det må bestemt være det rigtige......hæhæ. Tror jeg da nok...
    Rigtig sjovt så forskellige opskrifter man bruger i de forskellige hjem.
    God søndag herfra.

    SvarSlet
  2. Ja jeg har også stødt på mange forskellige opskrifter - men denne er et arvestykke - og de smager super :) Og er sikker på at dine smager lige så godt :)

    SvarSlet
  3. uhm....det ser lækkert ud. Jeg har ikke selv bagt iår, har byttet med en kollega. Jeg lavede en mini opskriftsbog til hendes juleopskrifter og hun bagte til mig SUPERT ;-)
    p.s. jeg bruger også citronskal i mine klejner;-)

    SvarSlet